Facebook

8 tips voor een effectieve Facebook post

Het maken van de perfecte Facebook post kan lastig zijn. Wat voor het ene bedrijf uitstekend werkt, kan voor jouw bedrijf totaal niet werken. Dit kan erg frustrerend zijn. Dit gezegd te hebben, is het belangrijk om te testen wat wel en niet werkt op jouw Facebook pagina. Toch zijn er een aantal dingen waar je altijd rekening mee moet houden.

Met deze tips zul je de perfecte Facebook post kunnen maken en meer betrokkenheid van jouw Facebook volgers krijgen.

 

1. Vermijd Hashtags

Het gebruik van hashtags(#) en symbolen (@) in jouw Facebook posts zal jouw bereik met ongeveer 6% verlagen. Facebook zal je afstraffen voor het gebruik hiervan, omdat deze vooral worden gebruikt in Twitter (een concurrent van Facebook). Het zal er dus op lijken dat deze post niet echt een Facebook post is, maar eerder een post van Twitter. Omdat Facebook niet wil dat je ook op andere platformen (behalve Facebook & Instagram) adverteert, zullen je hiervoor afstraffen door het bereik van deze post te verminderen.

Zorg er dus voor dat je verschillende posts maakt voor jouw verschillende platformen en je geen hashtags en symbolen gebruikt in jouw Facebook post.

2. Post niet te vaak

Hoe meer, hoe beter? Nope. Met Facebook is dit niet zo. Facebook ziet veel posten als het posten van lage kwaliteit posts. Facebook beloont het posten in grote hoeveelheden daarom niet. Maar ze zullen posts met een hoge betrokkenheid wél belonen. Posts met een hoge betrokkenheid (veel likes, views, reacties en shares) zullen het heel goed doen in Facebook’s algoritme en deze posts zullen dus hoger in de newsfeeds belanden.

Het zelfde geldt dus ook voor posts met een lage betrokkenheid, deze zullen niet gauw in de newsfeeds van jouw volgers belandden. Dit maakt het dat minder vaak posten, maar wel hogere kwaliteit posts het velen malen beter zal doen dan veel posten met lage kwaliteit posts.

Ook als je te vaak post, kunnen jouw posts overkomen als spam. Als dit zo is kan het gebeuren dat je volgers je reporten, je posts verbergen of nog erger – je aangeven voor spam. Als dit eenmaal is gebeurt, zal Facebook je hiervoor afstraffen en je pagina rankings omlaag brengen.

3. Gebruik emoji’s

Onderzoeken wijzen er op uit dat social media posts die emoji’s bevatten, meer betrokkenheid hebben dan social media posts zonder emoji’s. Het is gebleken dat emoji’s de hoeveelheid reacties en shares verhogen met 33% en de hoeveelheid likes met 55%. Het zou dus geen slecht idee zijn om emoji’s toe te voegen aan jouw Facebook posts.

Maar, let er op dat de emoji’s die je gebruikt relevant en gepast zijn. Het moet natuurlijk ook passen bij je merk en je bedrijf. Zodra je verschillende posts hebt gemaakt met emoji’s, vergelijk ze dan met de posts die je hebt gedeeld zonder emoji’s. Evalueer of ze het daadwerkelijk beter doen.

4. Voeg een foto toe aan je posts

Uit onderzoek is ook gebleken dat posts met foto’s veel meer betrokkenheid hebben, dan posts zonder foto’s. Posts met foto’s zullen 53% meer likes krijgen, 104% meer reacties en 84% meer clicks.

Dit is niet zo gek, want foto’s vallen op en zijn veel aantrekkelijker dan gewoon een saaie post met tekst.

Als je jouw bereik met dit soort posts wilt vergroten, moet je er wel voor zorgen dat deze foto’s helemaal origineel zijn en ze nog niet op Facebook staan. Dit betekent dus ook geen stock foto’s die je van het internet hebt genomen! 😉 Facebook herkent bestaande foto’s en straft je hiervoor af. Facebook zal je dus belonen met meer bereik als het een nieuwe foto is. Het heeft dus ook geen zin om dezelfde foto vaker te posten.

5. Schrijf kortere Posts

De betrokkenheid is veel groter bij kortere posts dan bij langere posts. Facebook posts met 250 of minder tekens hebben 60% meer betrokkenheid. Als je dit nog meer verlaagt naar 80 tekens of minder, zal je betrokkenheid nog eens met 66% stijgen. Mensen zijn altijd onderweg, hebben altijd haast en hebben vaak genoeg geen tijd (en geen zin) om hele lange posts te gaan lezen. Dit zal ervoor zorgen dat als ze jouw lange post tegen komen, ze niet eens de moeite nemen om ermee te beginnen. Ook al is hij heel leerzaam of leuk!

6. Post Waardevolle Content

Jouw Facebook posts moeten waardevol zijn. Je volgers moeten er iets aan hebben. Als je bijvoorbeeld in de entertainment branche zit, moet je grappige content posten. Dit kan een grappig artikel zijn, een grappige video of bijvoorbeeld een meme. Als je in de marketing branche zit, is het nodig dat je content deelt dat jouw volgers helpt. Denk hierbij aan informatieve posts. Interessante marketing blogs, tips, infographics en andere handige content.

7. Maak gebruik van een CTA

Zoals eerder al aangehaald, zullen posts met minder betrokkenheid een lager bereik hebben. Als een pagina steeds maar lage betrokkenheid krijgt bij de berichten die worden gepost, zal Facebook deze pagina niet hoog ranken. Dit wil je natuurlijk niet, dus om je betrokkenheid te verhogen is het belangrijk dat je de voorgaande punten goed meeneem in jouw strategie. Ook kun je de betrokkenheid verhogen door een CTA (Call to Action) in jouw post te plaatsen. Vraag jouw volgers om de post te liken, erop te reageren wat zij vinden of de post te delen met hun vrienden. Voeg eventueel ook de juiste link toe als je ze naar een specifieke website of webpagina wilt verwijzen.

8. Post op de juiste tijden

Voor een effectievere post, meer betrokkenheid en een hoger bereik is het belangrijk dat je de juiste tijden kiest om te posten. Je wilt natuurlijk posten wanneer de meeste volgers actief zijn en de concurrentie lager is. Om hier achter te kunnen komen, kun je naar de Facebook Insights gaan. Hier kun je precies zien op welke dagen en welke tijden de meeste mensen actief zijn. Let er ook op dat je niet té snel na elkaar post. Als jouw volgers het meest actief zijn om 7 uur ‘s avonds betekent het niet dat je gelijk 3 posts moet publiceren om 7 uur ‘s avonds. Verspreid je post wel over de ochtend, de middag en de avond. Maar houd altijd rekening met de meest effectieve tijden voor jouw volgers.

 

 

Een social media campagne draaien op een effectieve manier vergt moeite en tijd. Als je op Facebook post is het belangrijk dat je geen hashtags en symbolen gebruikt, je emoji’s gebruikt, je foto’s deelt, niet te lange berichten post, CTA’s gebruikt en dat je op de juiste tijden post. Gebruik deze 8 tips om jouw Facebook posts te verbeteren voor waardevolle resultaten.

Tags

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close